BESÖK VÅR WEBSHOP: WWW.DAISYDAPPER.COM

04 juli 2011

Solbullar med socker



I helgen har jag gett mig på att baka Solbullar med socker. För mig en riktig sommarfavorit till ett glas saft eller ett glas kall mjölk, men som jag alltid bara köpt på bageri osv. Det blev riktigt lyckat och vi fyllde dem med både vaniljkräm och hallonsylt. Mmm mums! Tänkte därför dela med mig av det fantastiska receptet jag fann. (Ett tips, ha i lite kardemumma också för saftigare och godare smak.)

Portioner: ca 20 st

Ingredienser

Gör så här

1.Smält smöret. Häll i mjölken och vattnet. Låt vätskan bli fingervarm, 37 °C. Smula i jästen och tillsätt salt och socker.
2.Blanda i mjölet, lite i taget. Arbeta ihop till en smidig lös deg, som inte ska klibba. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
3.Rör ihop vaniljkrämen under tiden, enligt anvisningar på paketet.
4.Knåda degen på mjölad arbetsbänk. Dela i 20 bitar och rulla till släta bullar. Lägg dem på bakpappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäckta till dubbel storlek, ca 30 minuter.
5.Gör djupa hål i bullarna och klicka vaniljkräm i varje hål.
6.Grädda solbullarna gyllenbruna mitt i ugnen, ca 10 minuter, i 225 ° C. Ta ut bullarna och låt svalna.
7. Smält smöret och pensla bullarna. Vänd dem i strösocker.

FÖR ALLA?
Äggallergiker kan byta ut vaniljkrämen (som kan innehålla spår
av ägg) mot en fast sylt. Innehåller gluten och mjölk.

Receptet är taget från Ica.se

Inga kommentarer: