BESÖK VÅR WEBSHOP: WWW.DAISYDAPPER.COM

17 juni 2009

FRIDA - Daisy dapper

Här kommer intervjun med Matilda på Daisy dapper från FRIDA tidningen:

Namn: Matilda Hanning.
Ålder: 20.
Bor: Stockholm.
Utbildning: Tre årig gymnasieutbildning med inriktning frisör/stylist
Gör: Driver butiken Daisy Dapper och webshopen http://www.daisydapper.com/

Matilda är egentligen utbildad frisör men en semesterresa till Las Vegas förändrade hennes framtidsplaner totalt.
- Staden blinkade av 50-tal, rockabilly, retro, Elvis, Marilyn Monroe. Allt var så coolt och jag älskade stilen. Jag kände att "här vill jag vara", minns 20-åriga Matilda.

Väl hemma i Sverige började Matilda att spåna idéer. Hon har alltid vetat att hon ville göra något eget efter gymnasiet, men inte vetat exakt vad. Och det var då tankarna om en egen butik föddes.
- Jag har alltid älskat att jobba med människor och alltid velat jobba inom ett service-yrke. Men jag kände att frisör inte var min grej. Jag brann inte för det längre och det måste man göra för att kunna ge 100 procent, säger hon.

Matilda började i liten skala genom att starta en webshop http://www.daisydapper.com/ Trots att hon inte hade någon som helst erfarenhet byggde hon upp hela sajten själv.
- Jag visste knappt hur man trycket på enter, jag är så extremt oteknisk! Men jag köpte ett datorprogram och började jobba i det, säger Matilda.

En stor frihet
Matilda fick bra respons från sina kunder och några månader senare bestämde hon sig för att öppna en fysisk butik. Precis som med webbshopen gjorde hon det mesta själv: allt från att hitta en lokal till att måla väggar, sätta upp hyllor och designa butiksloggan. Självklart är det även hon som bestämmer vilka kläder och prylar som ska finnas i butiken.
- Den känslan, att ha skapat något helt själv, lever jag på. Hur mycket energi det än har tagit, för det har inte varit lätt, så har det varit värt det. Idag är jag så lycklig att jag vågade ta steget och jag är jättestolt över mig själv, säger Matilda.

Hur vågade du ta steget att fullfölja din dröm?
- Jag bollade mycket tankar med mamma och pappa. De är egna företagare och har mycket erfarenhet, så de puschade mig mycket till att våga. Både min familj och min pojkvän har stöttat mig jättemycket - deras stöd har varit väldigt viktigt för mig.

Kan du försörja dig på det här?
- Än så länge bor jag hemma, så jag har ju den tryggheten. Hyran är hög, men på grund av att jag både har butik och webshop så drar jag in pengar på två ställen.

Vad är det bästa med att ha en egen butik?
- Att jag får bestämma allt, helt enkelt. Det är en stor frihet.

Och det sämsta..?
- Det är inte direkt som att man kan ta semester när man vill. Men samtidigt är jag beredd på det och medveten om det.

Vad har du för tankar om framtiden?
- Vad jag ser och hoppas på är att det går bra! Jag skulle nog inte vilja att det blir en kedja eller liknande, det var inte mitt mål med det här. Jag vill att det ska fortsätta vara en unik affär.

MATILDA TIPSAR!
Känner du dig inspirerad av Matilda och drömmer om något eget? Här är hennes fem bästa tips.

1) Ha en affärsidé som du själv tror starkt på.
2) Bolla dina idéer med andra. Jag gick på en starta eget-mässa. Där lärde jag mig jättemycket på föreläsningar och seminarium.
3) Ha en vuxen förebild som har erfarenhet. För mig var det mina föräldrar,
de har hjälpt mig jättemycket och gett många kloka tips och råd.

4) Drömmer du om att bli egen så är det inte omöjligt! Brinner du för något så pass mycket, och är beredd på mycket slit och jobb, så är det värt i slutändan. Det är en fantastisk känsla när man gjort något eget!
5) Tro och lita på dig själv i alla lägen.

/Daisy dapper

Inga kommentarer: